Sveriges Järnvägsmuseum - historia med framtidstro.

Igår fick jag göra ett studiebesök på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Där träffade jag Robert Sjöö, chef för Järnvägsmuseet som ägs av Banverket. Banverket har hand om allt som har med våra järnvägar att göra, tider, utveckling och även dess historia och det är där Järnvägsmuseet kommer in i bilden. Det finns en utställning i Ängelholm och så denna som jag besökte i Gävle. Robert berättade för mig att i Sverige var man ganska sena (jämfört med övriga delar av västvärlden) med att införa järnvägar, därför finns de äldsta tågen kvar, och här på Järnvägsmuseet i Gävle finns en av världens finaste tågsamlingar. Detta lockar så klart massor av tågfantaster världen över, men också sådana som bara är lite nyfikna eller historieintresserade. Museet är också ett ställe för barn, skolklasser och familjer söker sig gärna hit då det är mycket barnvänligt. Skolklasser har fri entré och på onsdagarna finns lok-lekis med pedagogiska program för barn i alla åldrar. Robert Sjöö tycker det är viktigt att barnen får lära sig om tåg, ofta ställer de frågor ingen annan tänker på vilket utvecklar museet som vill använda historien till en ständig dialog om framtiden. Barn är framtiden och för att främja ett hållbart resande så hänger det så klart ihop. Då är det viktigt att det ska vara roligt för barn att besöka Järnvägsmuseet, att lyssna till ånglokets historia kanske inte känns så intressant när man är liten och därför finns pedagoger som ser till att museibesöket blir kul. Här får barnen känna och leka. Det finns också en teaterguide, en anställd skådespelare som spelar olika personer från olika tider och klasser.

Att åka tåg är sannerligen miljövänligt. Det är något som använts sedan 1800-talet och är lika aktuellt idag. Robert Sjöö berättar för mig att med järnhjul på järnräls kan en arms kraft flytta på ett ton. Om ett tåg väger 1000 ton krävs bara 1000 armar, så det går som ni förstår inte åt mycket energi för att få igång ett tåg. När det dessutom har börjat rulla går det nästan av sig självt, det svåraste är att få stopp på det!

Ett besök på Sveriges Järnvägsmuseum är en upplevelse för alla, vuxna, barn, superintresserade och lagomintresserade. Till Gävle kan du ta dig med tåg eller buss och från tågstationen krävs endast en kort  promenad/cykeltur för att komma till museet. Här finns karta och allt du behöver för att hitta dit. På hemsidan finns också öppettider och priser. Ett annat tips på en miljövänlig utflykt är Årgångståget, en dagstur från Stockholm direkt till museet i Gävle den 17 oktober. Tåget du åker med ser ut som tågen gjorde före 1956 och hela resan verkar vara en väldigt mysig upplevelse. Blir du intresserad kan du läsa mer om det här.



Lekvänligt!


På själva tågutställningen är det ganska mörkt så jag gjorde så gott jag kunde med min lilla kamera...


Visst är han väl ändå lite lik Pink Floyd-gitarristen David Gilmour?!


Tjusig dam, tyvärr fåordig.


Lokformade pepparkaksformar i museibutiken.


Fy farao vad jag ville ha en sån här, stod och velade i hundra år och varför jag inte köpte den kan jag inte förstå, vansinne. Jag får åka dit igen.


Området ute är stort!



Museet har en egen station med en stationsbyggnad från Hennan i norra Hälsingland. Stationen invigdes 1881 och 125 år senare plockades den ned för att flyttas till museet.


Förr fanns alltid en park i anslutning till järnvägsstationerna, en plats för resenärerna att koppla av. Intill Hennan finns så klart en som blommar för fullt.


Inne i väntsalen.


Café Ångvisslan är en restaurangvagn som på sommaren och andra lov serverar fika och lättare luncher. Du kan också förbeställa mat, läs mer om det här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0