AlftaQuren.


I förmiddags steg jag av 100-bussen på Alfta busstation och begav mig iväg över en gammal järnväg, under en viadukt och sedan på denna lilla väg...


Naturen var skön om än trött efter sommaren.


Vägen blev en stig...


Jag skymtade en sjö men lyckades inte få med den på bild.


Och till slut gick jag upp på en kulle där jag möttes av massa gula hus! Där ligger AlftaQuren. Jag träffade driftsledaren Sauli Lindfors som visade mig runt på området och berättade om verksamheten.

Alfta har haft sitt AlftaQuren sedan mitten av förra sekel. Det är en plats för välmående och rehablitering, drivet av eldsjälar. På AltaQuren kan du bo på hälsohotell, äta närproducerad och hälsosam mat, möta friskvårdare och sjukgymnaster på AlftaRehab, träna på gym eller i vatten, ta en promenad runt Kyrktjärn, få massage... Möjligheterna tycks vara oändliga! Hälsohotellet är också en plats för konferenser, fester, kurser och hälsohelger. Till exempel så anordnas den 9-11 oktober en chokladhelg och det planeras också en humorhelg, även godsaker och skratt kurerar själen.

Efter min rundtur på hälsohotellets område får jag, guidad av friskvårdaren Mia Eklund, se rehabliteringsdelen, AlftaRehab. Personligen så har det här med träning aldrig riktigt varit min grej, nej, gym och sånt har jag alltid bara smitit undan, men det som slår mig när jag visas runt på AlftaRehab är att kanske, kanske skulle jag ändå kunna träna jag med? Det liksom kändes i luften här att alla kan göra något för sin hälsa, även de som kanske aldrig tidigare ens velat tänka tanken "träna". Tur som jag har fick jag vara med på ett vattengymnastikpass, "Vatten Lätt", ett inte så krävande pass där man jobbar med kondition och styrka och framför allt rörlighet. Det var jag och fem damer i varmvattenbassängen som gympade på. Jag, träningsallergikern, gillade det faktiskt! Det var mysigt och inte så jobbigt, mest bara skönt. Jag pratade lite med damerna och de verkade så glada för att "Quren" finns och hoppas på att fler ska hitta dit.

Efter träningspasset åt jag en mycket god lunch tillsammans med Sauli, Mia och Thomas Zetterqvist, näringslivschef Ovanåkers kommun, (vad vi pratade om får ni veta i ett annat inlägg). Massor av god sallad, fantastisk kantarellsoppa och goda järpar och potatis. Närproducerat känns bra i magen! Efter lunchen var det dags för mig att gå så jag sa tack och hej och tog bussen hem igen.

Mitt helhetsintryck av AlftaQuren är att det är en lugn och behaglig plats där alla är välkomna, där man kan vara sysselsatt med massor av aktiviteter och där man också har möjlighet att bara göra ingenting. Och! Du behöver ingen himla bil. Ta bussen och en kort promenad på fem minuter så är du där. Gört!


Vy från ett mycket stilfullt inrett hotellrum.


På vägen mot Kyrktjärn.


Låna en kanot/roddbåt och ta en tur på det lugna vattnet.


Hösten speglar sig.


Här är två länkar där du kan läsa mer! AlftaQuren och AlftaRehab.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0