Hudiksvalls kommun.


Åsa Terent.

Ni som hänger med i schemat vet att jag skulle ha besökt Geosus idag men det uteblev så istället fick jag möjlighet att lite snabbt prata med Åsa Terent, kommunekolog på Hudiksvalls kommun.

Jag undrade hur Hudiksvalls kommun arbetar för att främja det hållbara resandet hos sina anställda och Åsa berättade att de håller på att göra en resepolicy. Åsa deltar i X-MaTs och tidförtågs utbildning i hållbart resande som hon tycker är helt i linje med vad hon vill göra för Hudiksvalls kommun, och ett tillfälle att få tips från andra och hjälp på vägen med den kommande respolicyn. Att hela tiden ha "Den källsorterade resan" i bakhuvudet är också viktigt enligt Åsa, måste man verkligen träffas på ett traditionellt möte, eller skulle man kunna lösa det på andra sätt, med till exempel ett telefonmöte? Går det att gå, cykla eller resa kommunalt?

Och så frågade jag drömvärldsfrågan: med helt andra förutsättningar än idag, vad skulle Åsa då göra för det hållbara resandet? Hon svarade att hon skulle göra det enkelt att cykla, något som är kostsamt att ordna då Hudiksvall idag inte är någon cykelkommun. Och så skulle hon introducera elcykeln som är ett bra alternativ till bil.

Om du är nyfiken på roll up-en på bilden ovan kan du läsa om Hudiksvalls kommuns lokala miljömål här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0