Bodagrottorna.

Idag har jag varit i Hudiksvalls kommun och min första anhalt var Iggesund. Jag hade tagit med mig min cykel på tåget och möttes av Alf Sidén, min grottguide för dagen, och tillsammans tog vi en kort cykeltur till Bodagrottorna. Bodagrottorna är Sveriges tredje längsta kända grottsystem. Alf har själv karterat "Storsystemet" som är 2633 m samt bigrottor på 290 m. Tillsammans blir det 2896 m! På sina håll är grottorna och "salarna" i tre våningar. Bodagrottorna är är urbergsgrottor. Det finns också kalkstensgrottor som kan vara betydligt större, men som urbergsgrotta är Bodagrottorna nummer två i världen.

Den största ingången, Fläckgrottan och stora centralsalen är lätt att besöka för de flesta, men resten av systemet kräver grottvana, och då är Alf Sidén den guide du vill ha. Han började att utforska Bodagrottorna på sjuttiotalet och hittar där som i sin egen ficka. Alf är en människokännare och kan leda grupper med allt från vana grottfantaster till ovana med cellskräck. Det är bäst att besöka Bodagrottorna mellan juli och oktober, och helst ska det ha varit uppehåll någon dag så att grottorna är torra.


Den här kartan finns vid Iggesunds järnvägsstation. Jag har markerat en lämplig väg att cykla eller gå på, fyrkanten är där stationen ligger och ringen är där Bodagrottorna finns. Det tar högst tio minuter att cykla.


När du kommit upp för denna backe är du framme vid parkeringen varifrån du går upp till grottorna.


Det är markerat på träd och stenar hur man kan gå.


Så här ser det ut ovanfrån, massor av klippblock som man skulle kunna lägga pussel med.


Den runda stenen är ett typiskt så kallat flyttblock, alltså ett block som tappats av ett isberg, det syns tydligt på dess annorlunda form gentemot de övriga blocken.


Hit brukar Alf först ta de grupper han guidar för att visa hur det ser ut nere i grottorna.


Nere i en av salarna. Man får klättra, krypa och åla sig fram!


En sal lagom nog att ha en konferens i, med bord och allt.


Utsikt från toppen.


Alf i bra grottkläder. Oömma och flera lager mot vassa kanter, och så en mössa, hjälm kan också vara bra att ha om man är rädd om huvudet.


Stora ingången.




Bodagrottorna är verkligen en häftig plats, det känns nästan som om man befinner sig på en annan planet både ovanför och under stenblocken. Jag var inte orolig när vi kröp omkring där i trånga utrymmen och när vi satt i stora salar med gigantiska stenblock ovanför oss. Det kändes tryggt, Alf visst vad han pysslade med och jag tänkte att kan han så kan jag, och det kunde jag! Man får vara beredd på att åla lite för att ta sig igenom så kallade "flaskhalsar" innan man kommer till salarna. Jag kanske inte kollade så noga men jag såg faktiskt inte ett enda småkryp under hela tiden, något jag hade oroat mig lite för innan. Och just det, kom ihåg att ta med dubbla ficklampor, ifall den ena skulle gå sönder.

Om du vill besöka Bodagrottorna eller ställa någon fråga kan du kontakta Alf Sidén på telefonnummer 0650-70492. Du kan också boka guidning hos Turistbyrån Hudiksvall: 0650-13920.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0