Lunch på Nyfiket i Ljusdal.


Rolf Berg och Marit Holmstrand.

Efter att jag hade varit på Järvzoo tog jag tåget mot Ljusdal och möttes tio minuter senare av Ljusdals kommunstyrelseordförande Marit Holmstrand. Vi gick tillsammans till förvaltarhuset för att tillsammans med Rolf Berg, planeringschef Ljusdals kommun, och Daniel Swärd från Ljusdal i Centrum äta en god lunch på Nyfiket.

Jag undrade hur Ljusdals kommun arbetar för att främja hållbart resande hos sina anställa till, från och i arbetet, och fick många bra svar. De har en nyligen uppdaterad resepolicy där egen bil kommer sist. De har en bilpool med ett bokningssytem där man får uppge varifrån och vart man ska åka samt vid vilken tidpunkt, och då hittar systemet lämpliga turer med kollektivtrafik som man då ska välja före en bil från bilpoolen. Det finns också en länskortspool samt möjlighet att samåka i kommunens miljöbilar. Att cykla och gå uppmanas också. Ljusdals kommun var också initiativtagare till projektet tidförtåg.

Något Rolf och Marit tycker skulle kunna förbättras är tågförbindelserna med norr och Mälardalen. Det skulle enligt dem behövas fler dubbelspår och bättre lokal busstrafik i kommunen. När jag frågade vad de skulle göra för hållbart resande i ett drömscenario med andra ekonomiska förutsättningar svarade de "gratis busskort", "knyta ihop kommundelarna", "ringlinjer", "fler turer kvällstid"...

Jag frågade så klart också vad de, förutom Järvzoo och De 5 Stora, tyckte att man skulle uppleva i Ljusdals kommun om man vill lämna bilen hemma, och de tipsade om den nya simhallen i Färila som ska vara klar i november, och, liksom i Ovanåkers kommun, så finns ju i Ljusdal också bandyn, den populära skidanläggningen Järvsöbacken, Stenegård (gångavstånd från tågstationen i Järvsö), och så den unika handeln som finns i Ljusdal som Daniel Swärd visade mig efter lunchen. Om det får ni läsa i nästa inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0