Älskade Järvzoo!

Imorse tog jag bussen till Bollnäs och därifrån tåget till Järvsö för att gå på Järvzoo, nordens vildmarkspark. Jag älskar Järvzoo. Det är helt oslagbart! Jag gillar Barnens djurgård där man får klappa på gosiga getter och andra djur, jag gillar att försöka leta alla djuren som ska finnas i inhägnaderna (fåglarna är extra kluriga!), jag gillar att äta matsäck där (korvgrillning), jag gillar att kolla på den otroliga utsikten, jag gillar alla himla mjukisdjur (...), jag gillar exakt allt med Järvzoo! Har alltid gjort. Och detta är inte en kolla-på-apan-i-buren-djurpark, nej, de djur som kommer till Järvzoo kan vara överskott från andra djurparker eller kanske skadade djur som blivit upphittade i skogen som sedan är på Järvzoo på rehablitering, och klarar de av att komma tillbaka till det vilda får de göra det. Dessutom får de bo i rejäla inhägnader i i riktig skogsmiljö.

Det är ett helt perfekt utflyktsmål, särskilt nu när det börjar bli höst tycker jag, otroligt fint! Det är öppet året runt och är så klart mysigt alla säsonger. Dessutom går X-tågen tätt till Järvsö och från stationen är det endast ungefär tio minuters promenad till djurparken. Om ni vill läsa mer om Järvzoo och få reda på öppettider och annat går ni in här: järvzoo.se.


Gosgosgosdjur i Barnens djurpark!


En varg med Varghotellet i bakgrunden. På Varghotellet finns tre dubbelrum med stora panoramafönster mot ett av parkens varghägn. Du kan alltså sova med vargar utanför fönstret! Här finns också möjlighet till seminarier och konferenser. Läs mer om Varghotellet här!


Man tar sig runt hela parken på en 3 km lång trätrottoar, bred och fin och fri från trappsteg.


Alla djur har en faktatavla.


Det finns mycket plats att äta sin matsäck på, korvgrillning kan också ske i en stuga om det är kallt.


Naturen runt omkring är helt oförstörd.


Renfötter! (Ja, klövar)


Ni kanske tror att såna här vill man bara ha när man är liten, sen går det över, men jag lovar: det gör det inte!


Entrén.

Jag hade lite bråttom idag så jag hann inte gå runt hela parken, men jag gjorde det i september förra året, och jag kanske publicerar lite fler bilder från den gången om jag får tid.

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag skulle vilja ha alla di fina gosdjuren och gångbrädan är så inbjudande..

2009-09-18 @ 10:11:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0