Var är Söderhamns kommuns politiker?



Jag har en liten paus mellan lunch och ett studiebesök på X-trafik. Jag hann med tre föredrag på Klimatforumet. Det känns lite svårbloggat då jag inte kan återge hela föredrag, men först lyssnade jag på Martin Hedberg som är meterolog och klimatexpert och han pratade om hur klimatfrågorna hänger ihop med energi, samhälle och naturens ständiga förändringar. Efter honom var det dags för NannyMaja Anderback att berätta om vad hon tar upp i sin bok Vem fan bryr sig? En bok om dig och mig och världen. Mer om det kan ni läsa på hennes hemsida, nannymaja.se. Till sist var det Folke Günthers tur och han presenterade en revolutionerande metod där man genom att skapa kol och gräva ned i marken kan minska koldioxidutsläppen. Läs mer om detta här.

Jag känner mig mycket frustrerad över att det är så tomt mellan raderna i hörsalen på Cfl. Varför är inte fler här och lyssnar på föredragen? Var är Söderhamns kommuns alla politiker? Söderhamn ska vara en ekokommun och de har full ersättning för att vara här och lyssna idag men uppenbarligen skiter i det. Det är bortom mitt förstånd att det ska vara så lite närvaro på en sån bra dag. Aja, nu måste jag skynda iväg till X-trafik!

Kommentarer
Postat av: Andreas Håberg

Synd att du aldrig han med den otroligt inspirerande föreläsningen av Birger Schlaug. Upplägget med en debatt på em var också toppen och jag tycker dagen var väldigt givande och gav iallafall mig (och jag vet att fler känt likadant) en extra kick att lägga i en extra växel (inte minst i mitt eget liv) i det omställningsarbete som måste till, dvs livsstils-förändringar, ändrade konsumtionsvanor och minskade utsläpp m.m.



Birger nämnde att vi måste bestämma oss för att vara nöjda med den materiella standard vi har och istället fokusera på nya värden i livet och söka lycka före nya ting. Jag håller fullkomligt med honom i detta.



Jag håller också fullt och fast med dig Ingrid; att vi saknade en massa politikers närvaro under dagen. Alla skulle behövt vara med och lyssna på förelsäarnas information och budskap, inte minst våra beslutsfattare.

2009-09-23 @ 15:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0