Spelet om energin.

Igår fick jag följa med Christine Persson från X-MaTs och en skolklass från Hammarbyskolan till Tekniska museet i Stockholm. X-MaTs har i veckan bjudit tre klasser i årskurs 5-6 till Tekniska museet för att gå på utställningen Spelet om energin samt se en film om klimathotet.

Spelet om energin är en utställning om hur man med olika val i vardagen kan spara energi. Utställningen består av olika spel där man får välja bland annat hur man äter, handlar och reser, och dessa val resulterar i en värld som byggts upp av de val som gjorts. Gå gärna in på Tekniska museets hemsida och spela spelet här!

Filmen vi fick se handlade om klimathotet och visades i Cino4, alltså 3D med häftiga effekter i salongen som stolar som rör sig, vindpustar, rök, såpbubblor, råttsvansar kring benen... Mycket tokigt och roligt! Mitt i filmen var det en quiz med frågor om klimatet och publiken fick svara med fjärrkontroller. Det visade sig att Christine knep bronsmedaljen och jag tog guldet! Kändes bra.

Efter Spelet om energin och filmen fanns tid över att kolla in övriga utställningar på museet. Eleverna verkade tycka att det var en rolig resa, och det gjorde jag med.


Tekniska museet ligger på Gärdet i Stockholm. Planerar ni ett besök? Klicka här!


Gamla cyklar på en av museets permanenta utställningar. Närmast i bild, med tre hjul, ser ni en damcykel. Av någon anledningen uppfanns den först ett år senare efter herrcyklarna?


Något för dagens askmolnsbesmittade skyar kanske? Äh, ta tåget istället!


En fin och stor modelljärnväg som började byggas 1947.


Jag fick visst agera huvudrätt...


...medan Christine tog en rymdpromenad.


Vi noterade att det fanns två parkeringsrutor reserverade för elbilar utanför museet. Sympatiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0