Sociala medier.


Christine Persson och Ingegerd Krantz står som enda bildbevis på onsdagens workshopdag.

På onsdagen, dagen efter den stora vinstdagen, var det dags att återvända till Marivaux för att gå på workshops om sociala medier. Med sociala medier menar man exempelvis det ni läser nu, bloggar, samt facebook, twitter, youtube, flickr... Alla dessa medier kan man använda för att nå sin publik med, särskilt den yngre - 15-25 år.

Det här är så väldigt nytt att många inte alls känner till det och ännu mindre vet hur man kan använda sig av det för att marknadsföra sig och i vårat fall - få ungdomar engagerade i trafikantveckan. En skillnad mellan det gamla sättet, genom tidningar, tv-reklam och andra "megafonmetoder" (envägskommunikationer) är att med sociala medier kan man istället få en direktkontakt med sin publik, skapa dialog och diskussion och få feedback.

För mig som verkligen är mitt uppe i det här är detta inga nyheter, men för många är det nog det. Ändå kan jag tycka att workshopen jag var på, "Social media communications strategy", var för allmän. Fler konkreta tips saknades. Vi gick dock in på en slags strategi som tydligen skulle vara bra, SMART - Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Timebound. Man skulle alltså fokusera på vem vill jag nå, vad vill jag uppnå och vilka verktyg behöver jag använda.


Det här var det sista vi hade på schemat i Bryssel, men jag har fler bilder att visa så det är inte över än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0